Het is bijzonder lastig om vrijwilligers te vinden die zich in willen zetten voor RKVV Wilhelmina. Dat geldt nagenoeg voor alle taken binnen de vereniging; van bestuursfuncties tot uitvoerende zaken, zoals de bar, cafetaria, terreinbeheer en onderhoud van het complex. Deze taken moeten wel worden uitgevoerd, anders loopt de vereniging vast en kunnen we niet meer voetballen.
Te weinig vrijwilligers hebben op het moment te veel taken, waardoor overbelasting en demotivatie op de loer liggen en bij sommige functies al om de hoek is komen kijken. Het probleem kan worden opgelost door de beschikbare vrijwilligers vorstelijk te gaan belonen. Het geldelijk belonen van werkzaamheden zal ervoor zorgen dat de contributie moet worden verhoogd. Ook past het betalen van vrijwilligers niet in de strategie geen of beperkte vergoedingen te verstrekken. Er is echter nog een andere oplossing: het vergroten van zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid van leden en teams.
Kleedkamers schoon achterlaten
Vanaf 3 januari moeten teams na de training hun kleedkamer schoon achter laten. Het team is daarvoor zelf verantwoordelijk. Teams die een kleedkamer delen, kunnen daar onderling afspraken over maken. Momenteel maakt het terreinbeheer de kleedkamers tussen de trainingen en daarna schoon. Een team kan dit na de training gemakkelijk zelf doen, waardoor het werk niet door een vrijwilliger hoeft te worden gedaan.
Groot onderhoud
Een paar keer per seizoen organiseert Wilhelmina schoonmaakdagen van diverse ruimtes, zoals de kleedkamers, douches en toiletten. Naast de normale schoonmaak en onderhoudswerkzaamheden, is een grote schoonmaak af en toe hard nodig. Leden en ouders van jeugdleden wordt nadrukkelijk verzocht hier een bijdrage aan te leveren. Vooralsnog is deze taak vrijwillig, mocht er niet genoeg animo zijn, dan wordt bekeken of deze taak verplicht kan worden.
Plaatsen van goaltjes
De afgelopen zomer zijn op velden 3 en 4 de mini-goaltjes op de velden vervangen door lichte doeltjes en de andere goaltjes van wieltjes voorzien. Daarnaast zijn voor alle goaltjes vaste opstellocaties gemaakt die voorzien zijn van bordjes. Teams zijn verplicht om deze goaltjes na gebruik, dus na de training en/of wedstrijden weer op de juiste locaties terug te zetten.
Teams die om 08:45 spelen
Loop langs het wedstrijdsecretariaat, haal daar de hoedjes e.d. op en vraag of er na jouw wedstrijd nog een team op dit veld 8×8 of 6×6 gaat spelen (afhankelijk van welke spelvorm je team speelt). Is dat niet het geval dan ruim je na de wedstrijd de hoedjes en doeltjes op. Is dit wel het geval dan draag je de houder van de hoedjes over aan het volgende team. Het team dat na jullie komt ruimt dan na hun wedstrijd de hoedjes op en zet de doeltjes weer op de juiste locatie terug. Ouders kunnen ‘lees moeten’ hier veel meer in gaan ondersteunen.
Teams die om 10:15 spelen
Loop langs het wedstrijdsecretariaat, vraag daar of er voor jouw wedstrijd op het veld waar jij gaat spelen al een 8×8 of 6×6 wedstrijd is gespeeld (afhankelijk van welke spelvorm je team speelt). Is dat niet het geval dan neem je de spullen mee en maak je het veld speel klaar (hoedjes en doeltjes). Is dit wel het geval dan draagt je voorganger de houder van de hoedjes aan je over. Na de wedstrijd ruim je de hoedjes op en zet je de doeltjes weer op de juiste locatie terug. Ouders kunnen ‘lees moeten’ hier veel meer in gaan ondersteunen.
Voor de wedstrijddagen op zaterdag blijft het terreinbeheer gewoon aanwezig. Dat neemt niet weg dat teams die gebruik hebben gemaakt van de kleedkamers deze zelf opgeruimd en droog-aangetrokken moeten achterlaten. Het terreinbeheer van de zaterdag krijgt hier een (aan)sturende en controlerende taak in. Volg de instructies van het terreinbeheer altijd op!
Alternatieve shirts en hesjes
Heb je blauwe shirtjes of hesjes nodig omdat de tegenstander ook in het geel speelt? Dan kun je die ophalen en ook weer terugbrengen bij het terreinbeheer. Leg ze na de wedstrijd voor de wasmachines neer, dan worden ze gelijk gewassen.
Bezetting clubhuis en cafetaria
Voorzitter Rob Broers heeft met de seniorenteams die op zondag voetballen gesprekken gevoerd over de zelfredzaamheid van de teams; kleedkamers schoonmaken en het verzorgen van drinken in de rust. Ook het vervullen van bardiensten in de kantine is daarbij besproken. De reacties vanuit deze teams waren over het algemeen zeer positief.
Het bestuur bekijkt of ook vanuit de zaterdagteams ondersteuning aan ons clubhuis, cafetaria en het clubhuispersoneel moet komen. Denk hierbij op de zaterdag bijvoorbeeld aan het in de ochtend ondersteunen in het clubhuis door de O23, O19, zaterdag 2-3-4 en in de middag door de jeugd/ouders van de jeugdteams.
Het bestuur gaat de komende periode nog verdere concrete stappen zetten in de uitvoering van deze plannen en ontwikkelingen.
Tot slot
Als wij als vereniging toekomstbestendig willen blijven, zullen we terug naar de basis van het lidmaatschap van een vereniging moeten. Lid zijn van een vereniging betekent niet dat je net zoals in de winkel een product koopt en wegkomt met de opmerking: “Ik betaal toch contributie!” Als lid van een vereniging ben je medeverantwoordelijk voor alle zaken die bij jouw vereniging spelen. Alleen zo, of met een aanzienlijke contributieverhoging, kunnen we ons bestaan de volgende 125 jaar met plezier en vertrouwen tegemoetzien.